Gå til hovedindholdet
Aula_close Layer 1

Beretning for skoleåret 2018/2019

Skolebestyrelsens beretning for skoleåret 2018/2019

Skolebestyrelsens opgaver har, sædvanen tro, været mangesidede. Nærværende beretning sætter blot spot på nogle af opgaverne.

Selvsagt har en del kræfter været brugt på den igangværende renovering af skolen. Bestyrelsen har fulgt processen og givet ledelsen sparring på nogle af de problematikker der har været undervejs. Det har blandt andet handlet om børnenes sikkerhed i byggeperioden og en nødvendig sparreøvelse i projekteringsfasen. Når den igangværende renovering er tilendebragt ultimo 2019 vil to tredjedele af skolen være opdateret både teknisk og pædagogisk. Den sidste tredjedel af bygningsmassen er også tjenlig til en gennemgribende renovering. Det vil vi i første omgang gøre opmærksom på i forbindelse af vores behandling af Viborg Kommunes anlægsbudget for 2020-2023.

I lighed med året før har skolebestyrelsen arbejdet med trivsel på skolen. Nogle af de problematikker, som elever har rejst, er der taget hul på at løse. Det helt store issue har nok en gang været toiletternes beskaffenhed. En del af den problematik vil selvfølgelig blive løst, når vi tager den renoverede del af skolen i brug igen. Men i indskolingen har der været særlige problemstillinger, som elevrådet har taget et medansvar for at løse. I et samarbejde mellem personale, elevråd og elever i indskolingen er der indført ”toiletmakker”, ”klassetoiletter” og der er installeret musik på nogle af toiletterne for at gøre besøget lidt mere privat.

Der er gennemført fokusgruppeinterview med nogle forældregrupper for at få deres perspektiv på trivsel på skolen. En af overskrifterne herfra var i bred forstand kommunikation. Derfor udarbejder vi efterfølgende en spørgeundersøgelse blandt alle forældre for at finde de helt rigtige nedslag. Et afledt resultat af trivselsarbejdet er vores nye anti-mobbestrategi. Den har været rigtig længe undervejs – blandt andet fordi begrænsningens kunst viste sig at være rigtig svær. Anti-mobbestrategien er nu færdig og kan ses på skolens hjemmeside.

Trivsel og læringsudbytte hos specielt de senest ankomne flersprogede elever har de seneste år bekymret skolebestyrelsen. Vi har haft et ønske om, at Viborg Kommune rettede et større fokus og en større ressource mod løsningen af netop denne opgave. Derfor har vi et par gange henvendt os Skriftligt til B&U-udvalget og gjort opmærksom på den særlige opgave som Søndre Skole her løser. Resultatet er, at der nu er tilknyttet en integrationskonsulent direkte til Søndre Skole og at der centralt afsættes midler til kompetenceudvikling for hele personalet, hvor der blandt andet skal arbejdes med den sproglige dimension i fagene. Skolebestyrelsen vil fortsat have fokus på området og vil ved næste revidering af ressourcetildelingsmodellen igen påpege problematikken.

I den sydlige del af Viborg planlægges og bygges i øjeblikket en hel ny bydel – Arnbjerg. Byrådet har beslutte at ca. halvdelen af Arnbjerg, svarende til 420 husstande, skal høre til Søndre Skoles distrikt. Det glæder vi os over, da det vil være med til at sikre skolen et stabilt elevgrundlag i årene fremover.

I forbindelse med indskrivning til børnehaveklasser 2019 har vi som noget nyt tilbage i december måned afholdt åbent hus for forældre og børn. Det blev til to fantastiske formiddage, hvor de nye forældre og børn udover at opleve hverdagen i børnehaveklassen også kunne møde repræsentanter for Skolebestyrelsen. Arrangementet var velbesøgt, og fik positiv respons fra de fremmødte, så det er helt sikkert noget vi gentager igen, når næste årgang skal indskrives.

Elevrådet er repræsenteret med to elever i skolebestyrelsen. De deltager i arbejdet helt på lige fod med forældre og personale og giver gerne deres bidrag til de gode løsninger. De fik i efteråret 2018 mulighed for at deltage i projekt ”Byrådsdag for elevråd”. Her lykkedes det dem, efter solidt forarbejde og gode argumenter, at skaffe midler til en E-wall til skolen. E-wall’en, der kostede knap 40.000 kr. er nu installeret i den lille skolegård, og elevrådet afholder kurser for personale og klasser i brugen af den. Det er helt sikkert et redskab. Som fremover vil være til gavn og glæde både i undervisning og fritid.

Viborg, den 21. januar 2020