Mærk Verden - Skab Verden
Søndre - Viborgs internationalt orienterede folkeskole
Først og fremmest er vi en folkeskole. Altså et lærings- og udviklingssted, hvor alle distriktets skolebørn hver dag skal have mulighed for at trives og lære så meget som overhovedet muligt.
På Søndre Skole tror vi på, at folkets skole bliver bedst, hvis vi giver skolens fagpersonale plads til at sætte deres personlige præg på de læringsprocesser, personalet jf. diverse faglige mål iværksætter for skolens elever. Derfor er vi på Søndre Skole meget optaget af at finde de rette balancer mellem 1) skolens overordnede retning: "Mærk Verden - Skab Verden", 2) den fælles retning for Viborgs skolevæsen: "Forskellige i Fællesskab" samt 3) det pædagogiske personales individuelle dømmekraft og erfaringsgrundlag.
Søndre Skoles distrikt afspejler et bredt udsnit af Danmarks befolkning. Dette gælder såvel i forhold til sociale forhold samt i forhold til etnicitet. På Søndre er vi taknemmelige for den mangfoldighed, der er repræsenteret i skolens distrikt. Vi mener, at dette giver skolens elever øgede muligheder for på sigt at begå sig i samfundet, og vi oplever, at eleverne får fantastiske muligheder for at udvikle tolerance, respekt og medmenneskelig forståelse. Derudover giver mangfoldigheden slet og ret krydderi og glæde til hverdagen på skolen.
På Søndre siger vi: Mærk Verden - Skab Verden! Med dette motto har vi forpligtet os til følgende:
Mærk Verden: Søndre Skole er en internationalt orienteret folkeskole, hvor eleverne i særlig grad skal opleve, sanse, glædes og forundres over vores fantastiske og forunderlige verden. Dette gælder såvel den del af "verden", der udgør skolens nærmiljø, samt den del af verden, der i geografisk henseende ligger langt fra Søndre Skole og Viborgs Sydby.
Skab Verden: Eleverne på Søndre Skole skal i særlig grad forlade skolen fyldte af virkelyst og skabertrang. Tankesættet skal være, at verden ikke er en omstændighed. Verden er noget, skolens elever på sigt kan medvirke til at påvirke og udvikle i en endnu bedre retning. Eleverne skal på skolen have erfaret, at deres faglige kompetencer kan anvendes i processer med et produktivt og virkelighedsnært sigte.
Søndre Skole er afdelingsopdelt. Denne struktur understøtter, at skolens fokus ift. visionen tilpasses elevernes aktuelle udvikling gennem skoleforløbet.
Men Søndre Skole er også et stort fællesskab. Dette fællesskab forankres gennem skoleåret gennem en række kulturbærende dage og uger, hvor skolens motto "Mærk Verden - Skab Verden" på forskellig vis bringes i spil på tværs af hele skolen.
Indskolingen:
Eleverne skal opleve: At godt begyndt er halvt fuldendt!
Derfor har indskolingens voksne fokus på:
Etablering og fastholdelse af sunde fællesskaber mellem børn og voksne.
Elevernes appetit og forventninger til skolen skal gribes!
Etablering af gode arbejdsvander og samværsregler, der skal fastholdes gennem hele indskolingsforløbet.
Elevernes sproglige udvikling.
Elevernes forståelse inden for matematik.
At pirre elevernes nysgerrighed på - og forundring over den omgivende verden.
SFO'en:
Børnene skal opleve: Et hjertevarmt tilbud om en inspirerende og oplevelsesrig fritid.
Derfor har SFO'ens voksne fokus på:
Etablering og fastholdelse af sunde fællesskaber mellem børn og voksne.
I skolens SFO er vi bevidste om at udnytte de udviklingsmuligheder, der ligger i, at børn indgår i andre relationer end dem, der er i barnets stamklasse. F.eks. får børnene i SFO'en mulighed for at være såvel ældre samt yngre, end de børn de omgås.
Når vi i skolens SFO siger "Mærk Verden", så betyder det bl.a., at vi i SFO'en arbejder med børnenes opmærksomhed på deres omgivelser. F.eks. at børnene lærer at "mærke", hvordan de andre børn har det.
At understøtte børnenes nysgerrighed, fascination, begejstring og viden om den omgivende verden.
At understøtte udviklingen af elevernes indre styring, så eleverne udvikler sig inkluderende og tolerante.
Mellemtrinnet:
Eleverne skal opleve: At det fortsat er fedt at gå i skole. Bl.a. fordi de bliver så kloge!
Derfor har de voksne fokus på:
I mellemtrinnet har vi også fokus på etablering og fastholdelse af sunde fællesskaber mellem børn og voksne.
At bygge bro mellem børnenes skoledag og deres fritid. Bl.a. ved at være undersøgende på samarbejdsmulighederne med "Klubben Hybenvej".
At eleverne fastholder de gode arbejdsvaner og samværsformer, som eleverne fik etableret i skolens indskoling. I mellemtrinnet prioriteres arbejdet med at give eleverne ejerskab for hensigtsmæssige arbejdsvaner og samværsformer. Hensynet til fællesskabet vil dog sandsynligvis fortsat kræve, at skolen voksne med mellemrum ret tydeligt definerer, hvad der er hensigtsmæssigt, og hvad der ikke er det.
Differentiering, så såvel de fagligt dygtige samt de udfordrede elever udfordres på et hensigtsmæssigt niveau. Herunder fokus på implementering af ordblindeteknologier.
At alle elever gennem skoleåret får sjove, kreative, musiske og informative oplevelser med - og fra den omgivende verden.
FN's verdensmål.
Implementering af læringsstrategier og stilladsering. Både ift. at eleverne ved, hvordan de tilgår faglige opgaver, men også ift. arbejdsformer med et mere projektorienteret islæt.
Udskolingen:
Eleverne skal opleve: At brikkerne begynder at falde på plads, da de erfarer, hvordan skoleviden kan bruges til at påvirke den store virkelige verden.
Derfor har de voksne fokus på:
I udskolingen har vi også fokus på etablering og fastholdelse af sunde fællesskaber mellem de unge og de voksne.
De rette balancer mellem den intenderede og den realiserede læring.
Elevernes arbejde med projekter og processer, hvor eleven bliver producent af løsninger og produkter.
FN's verdensmål.
Det 21. århundredes kompetencer.
Elevens ejerskab for deres egen læring og udvikling.
Skolens specialklasser for udskolingselever:
Eleverne skal opleve: At de hver især har en vigtig plads i såvel det nære fællesskab samt i det omgivende samfund.
Derfor har de voksne fokus på:
Elevernes rolle i forskellige fællesskaber.
Aktivering af elevernes sanser: Mærke, røre, dufte.
Sunde og respektfulde relationer mellem børn og voksne.
At støtte såvel elevernes personlige samt faglige udvikling.
At udfordre eleverne hvor de er - både fagligt, socialt og menneskeligt.
Dannelse og forskelligartede oplevelser af verden. F.eks. indenfor natur, madlavning, kultur etc.
At forberede eleverne på et selvstændigt ungdomsliv.
At hjælpe eleverne med at tage ejerskab over eget liv, læring og udvikling.