Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Beskrivelse af specialtilbud

Beskrivelse af specialtilbud

TilbudViborg Kommunes specialklasser på Søndre Skole
Overordnet formålAlle børn i Viborg Kommune skal have lys i øjnene og mestre eget liv. Formålet med specialtilbuddet er at hjælpe alle børn til at blive så dygtige, de kan. Det gør vi ved blandt andet at tilrettelægge undervisningen, så vi tager særligt hensyn til den enkelte elevs forudsætninger og tilbyder en differentieret undervisning, der understøtter barnets udvikling.  
MålgruppeSøndre Skoles specialklasser er et af Viborg Kommunes tre tilbud til elever med generelle og/eller specifikke indlæringsvanskeligheder. Søndre Skole modtager børn fra 7. - 9. årgang.
Fakta

Søndre Skole har plads til ca. 50 elever fordelt på 5 - 6 klasser. Der er i en del af timerne to personaler i klassen.

Klassestørrelsen varierer, da den planlægges ud fra mange hensyn, herunder

  • Elevens aktuelle årgang – så vidt muligt én eller to årgange i samme klasse.
  • Elevens forudsætninger for læring og tilgang til undervisning
  • Elevens specifikke behov ift. at kunne få udbytte af undervisning.

Alle elever har 1-2 kontaktpersoner – det kan være lærere og/eller pædagoger. Opgaven som kontaktlærer og -pædagog i en klasse er bl.a. at være bindeled mellem skole og hjem, mellem lærere og pædagoger omkring eleven, samt mellem skole og eksterne i forhold til den enkelte elev

På Søndre Skole er specialklasserne en del af udskolingen, og eleverne har klasseværelser i samme bygning som deres jævnaldrende i almenklasserne, så vi kan understøtte deres muligheder for at spejle sig i / være aktivt deltagende i at være en del af udskolingen.

Undervisningen i specialklasserne på Søndre Skole tager afsæt i folkeskolens fagrække. Vi underviser som udgangspunkt i alle folkeskolens fag. Undervisningen er tilpasset den enkelte klasse og den enkelte elevs faglige og sociale færdigheder og forudsætninger for deltagelse. Det betyder, at undervisningen er differentieret og graden af fælles undervisning er tilpasset den enkelte klasse og den enkelte elev. Derfor kan elever i samme klasse have forskellige skemaer. 

Med afsæt i elevernes forudsætninger, og i samarbejdet mellem skole og hjem, afgøres det nærmere, hvilke afgangsfag det er hensigtsmæssigt, at eleverne skal til prøve i.

Specialtilbuddet samarbejder efter behov med understøttende funktioner fra kompetencer, der kan bidrage til at øge den enkelte elevs deltagelsesmuligheder. Det gælder fx:

  • PPR
  • sagsbehandlere
  • læringskonsulenter
  • logopæder
  • fys/ergo-terapeuter
  • sundhedsplejen
  • forebyggelsesteamet
Pædagogisk grundlag

Vi arbejder ud fra en anerkendende tilgang til såvel succeser som udfordringer i vores møde med eleverne. Vi tror på, at alle elever til enhver tid gør deres bedste, og at vi skal møde det enkelte barn, der hvor det er.

Alle elever skal blive så dygtige, som de kan. Med respekt for elevernes indlæringsvanskeligheder arbejdes der individuelt og differentieret med dansk og matematik og mere emnebaseret med andre fag, herunder engelsk, naturfag og historie. Idræt og musisk/kreative fag.

Vi har en tydeligt struktureret hverdag, hvor visuel støtte, forudsigelighed, faste rutiner, klare aftaler og tydelige guidende voksne er bærende.

Vi vægter et konstruktivt forældresamarbejde i en positiv og tæt dialog med elevernes hjem.

Opstart på skolen

                          

Skolen modtager besked fra visitationsudvalget om, at en ny elev er visiteret. Skolen tager derefter kontakt til forældrene. Inden skolestart afholdes et møde med forældre og eventuelt tidligere skole, inden eleven begynder. Formålet med mødet er at sikre, at skolestarten bliver så god som mulig.

Elever fra specialklasserækkerne på Finderuphøj skole:

I foråret besøger eleverne fra U-klasserne på Finderuphøj Skole 2-3 gange Søndre Skole.

I maj/juni holder vi et forældremøde, hvor nye elever og forældre får informationer om skolen og bliver vist rundt.

Lærerne fra Finderuphøj Skole og Søndre Skole holder i juni måned møder, hvor eleverne bliver overleveret.

Elever, der visiteres direkte til U-klasserne:

Når en elev er visiteret til U-klasserne, tager afdelingslederen kontakt til familien for at aftale et opstartsmøde og rundvisning.
På mødet aftales, hvordan opstarten i U-klasserne skal foregå og hvornår eleven skal starte.

Dagligdagen

Skoledagene er alle dage fra 8:00-13:45.

Vi følger elever, der er tilmeldt Klubben Hybenvej, over efter skoletid, hvor de kan være indtil klokken 16:00.

Undervisningen er både individuel og klasseundervisning, og den er tilpasset den enkelte elevs niveau.

I Tysk og engelsk undervises der på hold, og hvis kompetencerne ikke er til disse fag, har man ekstra dansk og matematik.

U-klasserne bruger meget ture ud af huset som en del af undervisningen.

Når eleverne i U-klasserne afslutter 9. klasse, kan der afsluttes med prøver.
Hvis dette ikke er muligt, laves der en god udtalelse, som kan bruges i det videre forløb.

Skole-hjemsamarbejde

 

Forældrene er de vigtigste mennesker i børn og unges liv. Samarbejdet med forældrene har derfor stor betydning for børnenes trivsel og læring. Skole og hjem har løbende kontakt

  • på AULA
  • via Meddelelsesbogen i Meebook
  • til skole-hjemsamtaler.

I dagligdagen er der tæt kontakt mellem skole og hjem via AULA.

Vi holder skole-hjem-samtaler minimum en gang om året. Hvis der er behov for flere, tilbydes dette. Ved skole-hjem-samtalen i 9. klasse deltager UU-vejlederne og her aftales det videre skoleforløb efter 9. klasse.

Fritidsdelen/SFO

 

Eleverne fra U-klasserne kan gå i fritidsklubben Hybenvej
https://klubbenhybenvej.dk/
Visitation/revisitation

Børnene skoleplaceres løbende efter afgørelse i visitationsudvalget i Børn & Unge i Viborg Kommune.

Det vurderes en gang om året om specialtilbuddet stadig er det rette undervisningstilbud. Vurderingen foregår i samarbejde mellem skole, forældre, PPR og evt. distrektsskole. Forældre partshøres i forbindelse med afgørelsen.