Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for skole-hjem samarbejde

logo

 

Et godt og tillidsfuldt samarbejde mellem skole og hjem er en forudsætning for, at børn- og unge får det bedst mulige udbytte af deres skolegang. Skole-hjem-samarbejdet ved Søndre Skole bygger på nedenstående helt grundlæggende forventninger til hhv. skolens personale og til elevernes forældre. Forventningerne udspringer bl.a. Viborg Kommunes grundlæggende syn på forældrenes betydning for deres børns opvækst- og udvikling.

 

Viborg Kommunes syn på samarbejdet mellem institutioner og børns forældre

  • Forældrene er de vigtigste mennesker i børn og unges liv.

  • Forældre vil altid deres børn det bedste. 

  • Børn og unge lykkes bedst, når de voksne omkring dem tager ansvar og samskaber.

 

Personalet: 

  • Forventes altid at tage forældres ønsker, perspektiver og bekymringer med i deres overvejelser, når personalet foretager de nødvendige prioriteringer i forbindelse med planlægningen og gennemførelsen af undervisningen samt øvrige aktiviteter på skolen. 

  • Forventes i deres tilgang til skole-hjem-samarbejdet at have deres primære fokus på, hvilke indsatser eleven og de voksne kan/bør bidrage med for, at eleven i bred forstand trives og lærer bedst muligt. 

  • Forventes at udvise forståelse for at forældre til børn med udfordringer kan være følelsesmæssigt påvirkede i mødet med skolen. 

 

Forældrene: 

  • Forventes i samtaler med deres børn altid at være bevidste om at bakke op om skolens personale. 

  • Forventes at have forståelse for, at skolens personale har ansvaret for at beslutte, hvilke handlinger det er muligt at prioritere med henblik på at imødekomme individuelle ønsker og behov. 

  • Forventes at prioritere skole-hjem-samarbejdet. Dette gælder såvel at komme til møder på skolen, samt, efter bedste evne, at orientere sig i det materiale som forældrene eventuelt modtager op til mødeaktivitet på Skolen.

 

Skole-hjem-samarbejdet kan i grove træk opdeles i følgende tre kategorier: Forældremøder, skole-hjem-samtaler og øvrigt samarbejde. Herunder gennemgås rammesætningen for og formålet med de tre kategorier:

Forældremøder: 

På skolen afholdes der et forældremøde for alle klasser i løbet af efteråret. Derudover kan der i løbet af året afholdes et ekstra møde, hvis det vurderes, at der er behov for dette. Formålet med forældremøderne er: 

  • At lærerne og forældregruppen får mulighed for at samarbejde omkring vigtige forhold for årgangen/klassen. 

  • At skolens forældre bliver orienteret om centrale temaer i årets arbejde i klassen. 

  • At understøtte fællesskabet samt fælles forståelser blandt klassens forældre samt mellem forældregruppen og skolens personale. 

  • At sikre valg til klassens forældreråd 

  • Mv.

 

Skole-hjem-samtaler: 

Skolens forældregruppe inviteres til en skole-hjem-samtale pr. år. I forhold til skole-hjem-samtalerne gør følgende sig gældende: 

  • Samtalernes primære formål er at aftale og afstemme, hvilke indsatser, aftaler og opmærksomhedspunkter, der gennem den kommende periode skal fokuseres på for at understøtte den bedst mulige udvikling for eleven. 

  • For at sikre de bedste muligheder for en handlingsrettet dialog under samtalerne, vil der forud for alle samtaler via meddelelsesbogen være udvekslet et dokument mellem skole og hjem. Dokumentet giver samtalens parter mulighed for at reflektere over status og strategier for fortsat udvikling inden selve samtalen. (Denne praksis forventes indført fra august 2024) 

  • Skolen vil være repræsenteret ved to faglærere under samtalerne. Den ene lærer vil altid være en af klassens kontaktlærere.

 

Øvrigt samarbejde: 

  • Skolens personale vil altid være imødekommende for dialog eller møder med forældre omkring temaer, som børnenes forældre vurderer, at det er vigtigt at drøfte med skolen. Skolens personale vil med afsæt i en vurdering af sagens indhold indkalde til det ønskede møde på et ledigt tidspunkt i personalets arbejdstid. Forældrene er velkomne til at komme med ønsker til mødetidspunkt. 

  • Hvis skolens fagpersonale eller børnenes forældre har viden eller bekymringer, der vurderes afgørende for hinandens mulighed for at hjælpe børnene tilstrækkeligt, så forventes det, at der tages initiativ til vidensdeling eller dialog fra såvel forældre som skolens personale. Såfremt der er tale om viden, der forventeligt kan give anledning til misforståelser eller større følelsespåvirkninger, så vil mundtlig kommunikation pr. tlf. eller igennem et fysisk møde altid være at foretrække. Såfremt der er tale om mundtlig kommunikation vil dette ske i personalets arbejdstid og på et tidspunkt der er forenelig med personalets øvrige opgaver. 

  • Hvis skolens voksne erfarer, at børn har voldsomme oplevelser, der ikke kan betegnes som forventelige i en almindelig skoledag, så forventes de voksne at tage initiativ til, at barnets hjem informeres om barnets oplevelser. NB: Det er f.eks. forventeligt, at børn indgår i mindre konflikter og at børnene har samtaler med skolens voksne omkring barnets rolle i konflikten. Det er f.eks. ikke forventeligt, at børn bliver slået eller udsat for grove verbale overgreb. Det er heller ikke forventeligt, at børn bærer på betydelige følelsespåvirkninger gennem længere perioder. 

  • Såfremt man som forældre har bekymringer eller perspektiver på sit barns skolegang forventes man, som udgangspunkt, at drøfte disse med de voksne, der har det mest indgående kendskab til ens barn eller sagens substans. Hvis man herefter fortsat er bekymret, er man altid velkommen til at kontakte skolens ledelse med henblik til at forsøge at få hjælp til løsne op omkring problemstillingen. Hvis man efter drøftelse med skolens ledelse ikke er tilfreds med skolens ageren, kan man kontakte sin klasses kontaktperson i skolens bestyrelse med henblik på at få en bestyrelsens til at vurdere det principielle i sagen. På Søndre Skole har vi i stor udstrækning uddelegeret beslutningskompetence til skolens fagpersonale, da vi tror på, at dette er med til at skabe de mest handlekraftige læringsmiljøer