Mål og indholdsbeskrivelse

Basisoplysninger

Skolens/SFO'ens navn: Søndre Skole, SFO

Alders-/klassetrin: 0. - 3. klasse, 4. klasse morgen-SFO

Antal børn: 147 (februar 2024)

Udmøntningen af tematikkerne i sammenhængsmodellen i Viborg Kommune

• Læring og uddannelse

• Oplevelser og fællesskab

• Bæredygtighed

• Vækst og socialt ansvar

• Sundhed

I SFO'en på Søndre Skole udmønter vi tematikkerne på følgende måde:

Læring og uddannelse:

Personalet understøtter børns læring gennem forskelligartede aktiviteter, hvori de tager udgangspunkt i børnenes kompetencer.

Personalet har fokus på sideoplæring og har fokus på børnenes ressourcer.

Personalet arbejder med læsespot og mulighed for lektielæsning. Der vil mandag til torsdag være tid og mulighed for at sidde med sine lektier mellem kl. 16 - 17.

Det prioriteres at lave særligt tilrettelagte aktiviteter i 3. klasses klub. Disse aktiviteter skal finde sted løbende henover skoleåret.

Oplevelser og fællesskaber:

Gennem en bred vifte af aktiviteter vil personalet udfordre og understøtte børns naturlige nysgerrighed; både den enkelte og fællesskabet.

I SFO'en gør børn og voksne brug af vores nærområde, gymnastiksal, svømmehal, skov og sportsplads.

Børn og voksne er imødekommende over for forskelligheder - herunder også forskellige kulturer.

SFO'en afholder årligt en kulturuge. Personalet gør brug af skolens kulturmedarbejder.

Gennem vores alsidige aktiviteter bestræber personalet sig på at være gode rollemodeller, nærværende og tilgængelige voksne.

Bæredygtighed:

Personalet gør børnene bevidste om, hvad man kan og ikke kan smide i naturen.

Der sorteres skrald i SFO'en.

Personalet gør børnene opmærksomme på at samle affald op på legepladsen.

Personalet gør børnene bevidste om genbrug.

SFO'en holder mindst én gang årligt loppemarked og har her i gennem fokus på genanvendelse.

Vækst og socialt ansvar:

Gennem tids- og alderssvarende aktiviteter har personalet i SFO'en fokus på både de enkelte børn og fællesskabet.

Der arbejdes målrettet med børns venskaber. Dette gøres blandt andet ved at hjælpe børn ind i aktiviteter og lege.

Personalet sikrer sig, at der er voksenstyrede aktiviteter til børn i udsatte positioner.

Der arbejdes med at give børnene accept og rummelighed over for hinandens forskelligheder.

Personalet har fokus på at sætte børn i positioner, hvor de har mulighed for succes.

Personalet prioriterer at være nysgerrige og derved blive klogere både på det enkelte barn og fællesskabet.

Sundhed:

Personalet gør børnene bevidste om sund kost og motion. Dette blandt andet via løbende samtaler om sunde valg.

Personalet laver motoriske lege med børnene.

Personalet anvender sportspladsen, hallen og nærområdet til fysisk udfoldelse med børnene.

Personalet har fokus på det sunde fællesskab blandt børnene.

Personalet prioriterer udeliv og laver fx. mad over bål.

Personale har fokus på high og low arousal for børnene.

Personalet planlægger aktiviteter, der træner både fin- og grovmotorikken.

Søndre Skoles SFO er mobilfri på samme måde som resten af skolen.

Personalet er gode rollemodeller.

Hverdagen i SFO'en:

Personalet prioriterer en visuel tydelig plan for den enkelte dag. På planen er det synligt, hvilke funktioner de voksne har.

Hjemsenderen tager imod børnene og er synlig i fællesrummet for børn og forældre.

Personalet sender først hjem efter kl. 15.00, idet tiden med børnene prioriteres.

Flyveren har øje for børn, som har brug for ekstra hjælp ind i aktiviteter og lege. Flyveren hjælper til i aktiviteter, hvor der er mange børn. Flyveren møder børnene i døren, når de kommer fra skole og får set børnene i øjnene.

Det prioriteres at have to voksenstyrede aktiviteter dagligt. Disse starter efter obligatorisk ude-tid og slutter ca. kl. 15.30.

Der er både månedsplan og årsplan for SFO'ens aktiviteter.

I SFO'en vægtes det gode skole-hjem-samarbejde. Kommunikationen mellem SFO'en og hjemmene følger skolens princip for skole-hjem-samarbejde. Kommunikationen bør være kendetegnet ved, at både SFO'en og forældrene bestræber sig på at kommunikere rettidigt og direkte til hinanden med fokus på fremme af børnenes trivsel. Forældre opfordres altid til at rette kontakt, hvis noget undrer eller bekymrer.

Det er altid muligt at give korte beskeder ved aflevering og afhentning. Hvis der er brug for en længere snak, kan der altid aftales tid til et møde.

Børn fra 0. - 1. klasse har tilknyttet en kontaktpædagog.

I 2. - 3. klasse er der ikke tilknyttet en kontaktpædagog. Forældre er altid velkommen til at rette kontakt til personalet fra SFO'en ved spørgsmål, undren eller lignende.

Hvis der har været episoder, personalet vurderer vil fylde for barnet, vil hjemmet altid blive kontaktet af personalet.

Overgange til og fra SFO'en:

Der er fast procedure vedr. overgang til og fra SFO'en.

Der er i forbindelse med skolestart overgangssamtaler mellem skole, børnehus og forældre. Informationer fra dette møde videreformidles til personalet i SFO'en, således personalet er bedst muligt forberedt til at tage imod de nye børn.

Personalet er efter sommerferien ekstra opmærksomme på de nye 0. klasser. Personalet giver dem tid til at lande i fællesskabet på 0. årgang. Dette gøres ved, at børnene i den første tid går i SFO i Penalhuset. Når børnene på 0. årgang er klar, hjælpes de ind i det store fællesskab.

Når børnene efter 3. klasse har mulighed for at starte i klub, er SFO'ens personale gerne behjælpelig i forhold til overlevering.

For at sikre den gode overgang til klubben, arbejder SFO'en og klubben tæt sammen. Der er besøgsdage i klubben, hvor personalet fra SFO'en deltager.

Er der brug for kontakt til ledelsen kan Dorthe Bjørn Adamsen kontaktes på tlf. 20 62 13 41 / doba@viborg.dk.

Revideret januar 2024.