Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for elevernes badning efter idræt på Søndre Skole

 

Formålet med dette princip er at sende et klart signal om, at alle elever bør lære at gå i bad efter idrætstimer på Søndre Skole. 

  • Eleverne skal på skolen møde en klar forventning om, at de som udgangspunkt skal gå i bad efter hver idrætstime. Dette sender et signal om vigtigheden af god hygiejne.

  • Princippets primære afsæt er at forebygge og understøtte god hygiejne blandt skolens elever.

  • Det er bestyrelsens holdning at gode baderutiner sekundært vil understøtte elevernes kropslige dannelse og tolerance.

  • Elevernes kultur omkring badning skal udvikles og styrkes i forbindelse med alle idrætstimer; også selvom idræt ligger i sidste lektion og eleverne efterfølgende skal til fritidsaktiviteter. Dette er nødvendigt for at sikre, at den gode kultur ikke svækkes i de år, hvor eleverne tilfældigvis har idræt i sidste lektion.

  • Skolens forældre bør løbende mindes om, at forældrene er helt afgørende for, at deres børn udvikler en god baderutine.

  • Skolen forventes løbende at arbejde med elevernes kropstolerance samt deres forståelse for vigtigheden af at gå i bad efter idræt. 

  • Skolens personale og ledelse bør være åben for dialog med elevernes forældre i de tilfælde, hvor det i perioder kan være nødvendigt at tage helt særlige hensyn til elever i forbindelse med bad efter idræt.   

 

Skoleledelsens ansvar

  • Skoleledelsen forventes at sikre, at skolens forældregruppe er orienteret om vigtigheden af, at alle elever bader i forbindelse med idræt på skolen.

  • Skoleledelsen forventes at sikre, at skolens personale er bekendt med deres ansvar og opgaver i forbindelse med princippets betydning for personalets praksis. 

 

Forældrenes ansvar

  • Forældrene forventes at støtte og opmuntre deres børn til at følge skolens baderutiner efter idræt.

  • Forældrene forventes at være opmærksomme på at tale med deres børn om vigtigheden af god hygiejne.

 

Idrætslærernes ansvar

  • Idrætslærerne skal aktivt arbejde med eleverne om at fremme en positiv og tryg kultur omkring badning efter idræt.

  • Idrætslærerne skal som et element i deres undervisning italesætte vigtigheden af god hygiejne.

  • Idrætslærerne skal sikre at inddrage eleven og elevens forældre, hvis der er udfordringer i forbindelse med bad efter idræt. 

  • I de tilfælde, hvor elever har glemt deres håndklæde, bør idrætslærere understøtte, at eleverne alligevel får mulighed for at gå i bad.